4,9/5 baserat på 230 recensioner (Omdömen)
  • Speltid: 1hr 20mins
Familjer (81%) Par (90%) Teaterbesökare (93%) i
Bilder
SIX SIX SIX SIX SIX
SIX Beskrivning

Sex – Upplyftande, en explosion, en dundersuccé

Bege dig till Arts Theatre i West End för en musikal utan dess like. Den spelar sex kvinnor, sex mycket speciella kvinnor från det avlägsna, våldsamma förflutna. Men berättelserna om förtryck, mobbning och mord de berättar har en modern prägel – det ser ut som att vissa saker verkligen inte har förändrats så mycket sedan Tudor-tiden. Välkommen till Six , den nästan oavsiktliga musikalen som startade med grodden till en osannolik idé och hamnade i Theatreland, vilket bevisar att drömmar verkligen går i uppfyllelse.

Vad säger kritikerna? The Times Ann Treneman säger: "Jag förutspår en hit". Enligt Critics Choice är det "en blast" . The Telegraphs Dominic Cavendish säger att denna "pulserande musikaliska spektakulära utan tvekan var årets Hit of the Fringe". Showen sålde imponerande 10 000 biljetter till Edinburgh Fringe Festival 2018, samt samlade en mängd femstjärniga recensioner, nu återvänder den till West End's Arts Theatre från januari 2019.

Varför returen? Det beror på "överväldigande efterfrågan" enligt producenterna. Varför är det så populärt? Kanske för att det är så ovanligt, så rebelliskt. Handlingen går så här. Tudorkungen Henrik 8 :e hade sex fruar. Den första blev skild, den andra halshöggs, den tredje dog, han skilde sig från den fjärde, halshögg den femte och den sjätte överlevde honom. Välkommen till Six, som spelar sex kvinnor som Henry VIII:s sex fruar. De står på scen för att äntligen berätta sin berättelse, remixar 500 år av historia för att avslöja ett självsäkert, starkt firande av systerskap.

Det finns en mängd bländande showlåtar att se fram emot, inklusive Ex-Wives, Haus of Holbein och Don't Lose Ur Head, och de framförs av ett helt kvinnligt band. Resultatet är en mycket ovanlig, högoktanig gig-stil musikal som väver en verkligt övertygande sann berättelse.

Vad är musikalens ursprung? När Toby Marlow och Lucy Moss gick sista året på Cambridge University, hade Marlow en idé om en musikteaterföreställning. Hans vän Moss var inte övertygad först men hon gick med på det. Nu är Six en dundersuccé och tippas bli en av de mest spännande nya West End-showerna på länge. Evening Standard-kritikern kallar det " Det mest upplyftande stycket av ny brittisk musikteater jag någonsin haft förmånen att se". Det här är en jävla Tudor-start, och människor i alla åldrar och smaker älskar det.

The Telegraph går så långt som att säga att den här showen är "Det bästa West End har att erbjuda" . Och enligt Daily Mail är det "sprängt av korsetten av 2000-talets elakhet och attityd". Var och en av de sex fruarna beskrivs enligt barndomsspråket, skild, halshuggen, dog, skild, halshuggen, överlevde . Och alla sex tävlar med varandra för att leverera den mest hjärtskärande historien. De har alla sin egen berättelse om elände, och var och en av dem har en sedan länge förlorad känsla av egenmakt som de vill ta tillbaka. Det finns ingen tomt som sådan. Berättelsen utspelas genom sång, på en tom scen, och pojke, det här är absoluta kraftpaket för poplåtar, vissa hjärtliga, vissa smittande, andra segerrika.

Lärdomen är tydlig. De sex är trötta på att komma tvåa efter Henry, ses som bara tillbehör till kungen. Det här är deras tid, och det är deras tur att lysa. Strålande kostymer, inklusive Tudor-ruffor, är namnet på spelet, och de är ruffingar med ett hemligt liv – vi kommer inte att förstöra saker för dig, så du måste komma och se själv. Bandet är fantastiskt och låtarna täcker hela spektrumet av samtida listmusik. På scenen är entusiasmen smittande, stämningsfull, kraftfull. Den rena briljansen hos alla skådespelare, kreativa och musiker måste ses för att bli trodd. Du kommer att älska den här!

Adress till Vaudeville Theatre

404 Strand, London, WC2R 0NH GB (Mer info)

Vaudeville Theatre Vägbeskrivningar